Væggelus

Natursejleren har fået væggelus i sengen på den nye skonnert !

Ja, det er forfærdeligt !  Og vi takker mange gange for alle kondolencerne, vi har fået fra vores trofaste medlemmer fra nær og fjern.  Der er kommet hilsener fra både London, Milano, Rom og helt til New York !  Tak – igen.

Men det ændrer desværre ikke på fakta ! Vi har fået disse sengelus ombord på vores gamle bolig. Det er ikke til at spøge med, og vi aner vore levende råd. Dette på trods af, at vi har fået masser af gåde råd om væggelus fra medlemmerne og flere naboer i marinaen.  Om det skyldes, at de ikke vil være offer for smitte, eller det er rent venskabeligt, kan jeg ikke sige.  Men en ting er sikkert… Vi skal have sat gang i en eller anden Bekæmpelse af væggelus – her findes de rigtige metoder desværre ikke i overflod.  Først og fremmest var det mine børn, der opdagede at de blev bidt om natten. Pia kom op på dækket og viste mit stik på arme og ben.  Mange år til søs og ferierejser har lært mig, at kende disse symptomer med det samme.  Nok mest fordi, da jeg var barn, fik vi gasset hele ejendommen mod disse skadedyr.  Dengang tog man dem ikke med hjem fra ferie, de var der bare. De sad bag billeder og lå i sengen og bare ventede på, at man kom ned til dem, så de kunne suge ens blod – ligesom lopper.

Ja, det er fanme uhyggeligt, du !

væggelus hedder bedbugs på engelsk

Så hvad gør vi nu – lille du ?

Som de fleste artikler på tv2.dk foreskriver, så skal man alliere sig med proffesionelle skadedyrsbekæmpere, der kan forestå en bekæmpelse af disse væglus. Men som alle I sejlere jo nok ved, så skal man lige prøve selv, inden man begynder at betale for noget, som man ikke kan få garanti imod.  På vores sidste jordomrejse købte jeg noget farligt gift mod væggelus, der nok skal slå dem ihjel.  jeg er bare lidt nervøs for, om det også kommer til at ramme resten af familien.

Så jeg har læst en masse om Bedbugs – alle reaktioner, også mentale – se mere på Væggelus.dk. Der fandtes simpelthen svar på alt. Men den vigtigste information var egentlig, at de skrev, at man ikke selv skulle begynde på noget, da man ellers kunne risikere, at have dem for livet på grund af resistens.  Nu aner jeg jo ikke, hvilket middel, jeg har købt i Tyskland. Men jeg skal for alt i verden ikke have væg lus resten af skonnertens levetid.